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Overcoming the Deficit View of the Migrant Other

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Produktnummer: 1858821346469443a985ea44f9be72b064
Autor: Oberlechner-Duval, Manfred
Themengebiete: Assimilation Bildungstheorie Diversität Humanism Humanismus Migrationsgesellschaft assimilation diversity educational theory migration society
Veröffentlichungsdatum: 15.02.2021
EAN: 9783847424819
Auflage: 1
Sprache: Englisch
Seitenzahl: 101
Produktart: Kartoniert / Broschiert
Verlag: Verlag Barbara Budrich
Untertitel: Notes for a Humanist Pedagogy in a Migration Society
Produktinformationen "Overcoming the Deficit View of the Migrant Other"
What contribution can a humanistic pedagogy make in the context of a migration society? The author uses three examples to illustrate the deficit-oriented pressure to assimilate that foreigners are often subjected to: the Chicago School of immigration studies, the “2008 Integration Plan” of the Austrian federal state of Salzburg, and Hartmut Esser’s phases of integration. The illustrative critique of these models is primarily based on Edward W. Said’s theory of “othering”, Zygmunt Bauman’s diagnoses of modernity, and the socially critical reflections of Max Horkheimer and Theodor W. Adorno. In this way, the author develops components for a humanistic education within a migration society, presenting it as a universalistic alternative to the prevailing particularistic approaches in contemporary educational theory. Welchen Beitrag kann eine humanistische Pädagogik im Kontext einer Migrationsgesellschaft leisten? Den defizitorientierten Assimilationszwang, dem Fremde häufig ausgesetzt sind, zeigt der Autor an drei Beispielen auf: der Chicagoer Schule der Immigrationsforschung, des Salzburger Landesintegrationskonzeptes 2008 sowie Hartmut Essers Integrationsstufenplans. Die an diesen Modellen exemplarisch geübte Kritik stützt sich auf Edward W. Saids Othering-Theorem, Zygmunt Baumans Diagnosen zur Moderne sowie auf gesellschaftskritische Überlegungen von Max Horkheimer und Theodor W. Adorno. Auf diese Weise gelingt es dem Autor, Bausteine für eine humanistische Pädagogik in der Migrationsgesellschaft zu entwickeln und als universalistische Alternative zu den vorherrschenden partikularistischen Ansätzen in der zeitgenössischen Pädagogik darzustellen.
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