Zum Hauptinhalt springen Zur Suche springen Zur Hauptnavigation springen
Haben Sie Fragen? Einfach anrufen, wir helfen gerne: Tel. 089/210233-0
oder besuchen Sie unser Ladengeschäft in der Pacellistraße 5 (Maxburg) 80333 München
+++ Versandkostenfreie Lieferung innerhalb Deutschlands
Haben Sie Fragen? Tel. 089/210233-0

Die Hochzeit des Figaro

19,95 €*

Versandkostenfrei

Produktnummer: 1805fbf7a57c6344de930900e473e471b3
Themengebiete: Komische Oper Berlin Oper Wolfgang Amadeus Mozart
Veröffentlichungsdatum: 15.10.2009
EAN: 0807280129595
Sprache: Deutsch
Produktart: DVDVideo
Verlag: Monarda Music
Untertitel: Opera Film by Walter Felsenstein
Komponist: Mozart, Wolfgang Amadeus
Produktinformationen "Die Hochzeit des Figaro"
Walter Felsenstein (1901–1975), founder and general director of the Komische Oper in Berlin, was one of the twentieth century’s greatest creative theatre directors, who played a hugely important role in the revival of opera as a theatrical art form. A brilliant artist who directed over 190 productions during the course of his career, he was equally committed to the works, their creators, the ensemble and the audience. The Marriage of Figaro that received its premiere on 26 February 1975 in the Komische Oper Berlin was Walter Felsenstein’s last production and in many respects can be regarded as representing his legacy. Having just returned from directing a guest production at Vienna’s Burgtheater, Felsenstein had been working on Figaro since early February 1974. He had already directed three productions of the work – in 1934 in Cologne, in 1942 at the Salzburg Festival and in 1950 at the Komische Oper. For the latter production, he had used earlier translations as the basis for producing a new text version, but he now decided that this was inadequate, as he had reached the conclusion that from the point of view of both form and expression, rhyme was crucial at many points in the musical numbers. He also wanted to further fine-tune the formulation of the text – putting the emphasis on the sense rather than word-for-word equivalence (which was, in any case, impossible). For a 74-year-old, Felsenstein had a punishing work schedule. In addition to working on Figaro (translating the libretto, analysing the pieces with the conductor, working on the overall concept, holding discussions with the set and costume designers), he also had to find time for his work as General Director, for congresses, for a guest production of Bluebeard and for many other duties. His principle was, “always to start from the beginning again, to try to reach an understanding of the text and the music as though they had never before been interpreted or ‘understood’. I call it ‘taking the work literally’. And it is above all the music that has to be taken literally.” Thus he tried to approach even his fourth production of the work in a spirit of ‘naivety’, while, at the same time, benefiting from the experience gained with his previous productions. With inexorable meticulousness, Felsenstein pored over the opera, consulting its roots in the works of Beaumarchais and Paisiello (The Barber of Seville) in order to be able to understand the relationship between the characters in Mozart’s work. Walter Felsenstein (1901–1975), Begründer und Intendant der Komischen Oper Berlin, war einer der großen kreativen Theaterregisseure des 20. Jahrhunderts. Seine Bedeutung für die Wiederbelebung der Oper als theatralische Kunstform ist immens. Das Schaffen dieses genialen Künstlers umfasste über 190 Inszenierungen und war den Werken, ihren Schöpfern, dem Ensemble und dem Publikum gleichermaßen verpflichtet. Mozarts Oper Die Hochzeit des Figaro wurde am 26. Februar 1975 an der Komischen Oper Berlin aufgeführt und war die letzte Inszenierung von Walter Felsenstein, der seit 1974 an der Vollendung des Figaro arbeitete. Er hatte das Werk zuvor schon dreimal inszeniert. Dafür schuf er auf der Grundlage früherer Übersetzungen eine neue Textfassung, mit der er nun aber nicht mehr zufrieden war und fortan eine neue Version entwickelte. Die Partitur, die für ihn ein Regie-Buch darstellt, ist ein wichtiges Hilfsmittel. „Jeder Takt, jede Note, jede rhythmische Änderung, jede metrische Unterteilung zwingt zur darstellerischen Umsetzung. […] Es steht in der Partitur, was Mozart gewollt hat! Und es geht auch aus seinen Briefen, aus zeitgenössischen Dokumenten und Aufführungsbeschreibungen hervor, dass er auf Proben, die er selbst leitete, immer eine dramatische Erfüllung der Musik forderte.“, meint Felsenstein.
Bücherregal gefüllt mit juristischen Werken

Sie möchten lieber vor Ort einkaufen?

Sie haben Fragen zu diesem oder anderen Produkten oder möchten einfach gerne analog im Laden stöbern? Wir sind gerne für Sie da und beraten Sie auch telefonisch.

Juristische Fachbuchhandlung
Georg Blendl

Parcellistraße 5 (Maxburg)
8033 München

Montag - Freitag: 8:15 -18 Uhr
Samstags geschlossen